Przede wszystkim w zgodzie z prawem – ograniczenia związane ze stronami internetowymi notariuszy
Ograniczenia związane ze sposobem budowy witryn internetowych narzucone są przepisami prawa korporacyjnego zawartymi uchwałach Krajowej Rady Notarialnej, w szczególności w Kodeksie Etyki Zawodowej Notariusza oraz w uchwale w sprawie stron internetowych. Zgodnie z uchwałą, na witrynie internetowej notariusza poza elementami oczywistymi, takimi jak dane kontaktowe można przedstawić listę czynności notarialnych. Choć nie jest to oczywiste, ale ze względu na przydatność dla osób zainteresowanych dokonaniem na ich rzecz czynności notarialnej (pkt. 2 Uchwały), każda czynność może zawierać omówienia znaczenia prawnego czynności, inne dodatkowe informacje, związane z nią podatki i opłaty, a także wysokość honorarium notariusza. Dotychczasowa praktyka pokazuje, że takie dodatkowe informacje są dopuszczalne.
Uchwała explicite zakazuje stosowania sztucznego pozycjonowania, a więc takich praktyk jak keyword stuffing (nadmierna gęstość słów kluczowych), kupowanie linków zwrotnych oraz tworzenia farm linków.
Jak powinna być zbudowana strona internetowa notariusza
Każda dobra strona przede wszystkim powinna być skuteczna, czyli realizować potrzeby zlecającego jej wykonanie. W przypadku notariusza, podstawowym celem witryny internetowej jest dostarczenie potencjalnemu klientowi informacji dotyczących planowanej przez niego czynności notarialnej. Takie informacje to w szczególności:
- dokładne dane kontaktowe: adres, telefony, adres e-mail,
- numer rachunku bankowego,
- numer NIP,
Niezależnie od tego, każda witryna internetowa powinna zapewniać:
- przejrzysty i intuicyjny układ,
- responsywność, czyli zachowanie optymalnego układu na każdym urządzeniu,
- przyjazność dla użytkownika (UX),
- spójny design i estetyka,
- wysoką jakość treści,
- szybkość ładowania,
- optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO),
- bezpieczeństwo.
Profil firmy w Google – uzupełnienie informacji dostępnych na witrynie internetowej kancelarii notarialnej
Profil Firmy w Google (dawniej znany jako Moja Firma w Google) jest rodzajem wizytówki, z której informacje udostępniane są osobom szukającym notariusza w Google Maps. Tak jak w przypadku wielu innych zawodów prawniczych, np. adwokatów czy radców prawnych, klienci rzadziej podejmują decyzję o wyborze kancelarii na bazie wyników wyszukiwania w Google Maps, tak w przypadku notariuszy jest to zjawiskiem powszechnym. Prawo zarówno powszechne jak i korporacyjne w żadnym wypadku nie zabrania prowadzenia informacyjnej wizytówki. Jeśli taka wizytówka zawiera właściwie zredagowane informacje, kompletne informacje, będzie preferowana przez Google na liście wyszukiwań.
Takie informacje to w szczególności:
- nazwa zgodna z wpisywaną frazą wyszukiwania,
- prawidłowo przypisana główna kategoria działalności i kategorie drugorzędne,
- kompletne informacje dotyczące lokalizacji (np. dostępność dla osób niepełnosprawnych),
- zdjęcia ułatwiające znalezienie kancelarii (zdjęcie budynku, dojazdu itp.),
- logo kancelarii,
- wpisane godziny urzędowania zgodnie ze stanem faktycznym,
- umożliwienie kontaktu za pomocą chatu Google,
- wskazanie dostępnych usług.
Na pozycję wizytówki kancelarii na liście wyszukiwań w Google Maps bardzo duży wpływ mają opinie klientów wystawiana w postaci recenzji i gwiazdek. Tak jak zdecydowanie odradzamy kupowanie fałszywych opinii, ponieważ jest to zarówno nieetyczne, jak i stanowi nieuczciwą konkurencję, tak namawiamy przypominania klientom o możliwości wystawienia opinii.
Konstrukcja strony internetowej w zgodzie z psychologią i przyzwyczajeniami internautów
Na tej stronie nie ma miejsca na głębszą analizę dostępnych badań, ale warto mieć w pamięci, że sposób budowy witryny internetowej, wybór i ułożenie zawartości powinny następować w zgodzie z psychologią internautów, ich przyzwyczajeniami i oczekiwaniami. Oto garść faktów:
- Użytkownicy spędzają średnio 5,59 sekundy czytając treść tekstową na stronie internetowej.
- 53% internatów porzuca stronę internetową w ciągu pierwszych 15 sekund, a 70% w ciągu 30 sekund
- 70% internautów czyta wyłącznie sekcję pierwszą witryny internetowej (hero section)
- 75% konsumentów przyznaje, że podejmuje oceny wiarygodności firmy na podstawie projektu jej strony internetowej.
- 94% pierwszego wrażenia strony internetowej stanowią elementy jej designu,
- 70% stron internetowych małych firm nie zawiera wezwania do działania (Call to Action, CTA) na swojej stronie głównej.
- Użytkownicy spędzają średnio 5,94 sekundy oglądając główne zdjęcie na stronie internetowej.
- Użytkownikowi zajmuje 2,6 sekundy, aby spojrzeć na obszar witryny, który najbardziej wpływa na ich pierwsze wrażenie.
- Najmocniejszą pozycją na stronie internetowej jest lewa górna ćwiartka, następnie prawa górna, później lewa dolna a najmniej istotna jest prawa dolna.
- 38% osób przestanie korzystać z witryny, jeśli jej treść lub układ są nieatrakcyjne.
- 88% konsumentów online jest mniej skłonnych do powrotu na stronę po złym doświadczeniu.
- 47% użytkowników oczekuje, że strona załaduje się w czasie nie dłuższym niż 2 sekundy.
- 39% osób przestanie korzystać z witryny, jeśli obrazy nie załadują się lub zajmie to zbyt dużo czasu.
- 62% odsłon stron internetowych generowanych jest na telefonach komórkowych,
- 65% odsłon stron internetowych notariusza generowane są na telefonie komórkowym (badania własne)
- 94% negatywnych ocen witryn internetowych ma związek z ich designem
- 80% użytkowników porzuca stronę internetową, jeśli nie otwiera się poprawnie na ich urządzeniu.
- Internauta korzystający z komputera podejmuje działanie (np. umówienie wizyty) o 63% częściej niż osoba korzystająca z telefonu.
- 88% konsumentów, którzy wyszukują dany rodzaj działalności na urządzeniach mobilnych, dzwoni lub odwiedza tę firmę w ciągu 24 godzin.
Hero section (sekcja główna) jest najważniejsza
Ze statystyk wynika, że 70% osób odwiedzających witrynę internetową kończy wizytę na zapoznaniu się wyłącznie z zawartością sekcji głównej (hero section), czyli części strony znajdującej się pod nagłówkiem i kończącej się najdalej na dole ekranu. Zawartość tej sekcji ma absolutnie kluczowe znaczenia dla wyników witryny. Użytkownik powinien w ciągu kilku sekund upewnić się, że jest to ta witryna, której szukał i znajdzie na niej informacje, które pozwolą mu zaspokoić swoje potrzeby.
Inne badania pokazują zaangażowanie użytkowników w zależności od położenia treści na kolejnych ekranach:
Zwykle sekcja główna zawiera następujące elementy:
- Nagłówek: Nagłówek powinien być jasny i zwięzły, a także powinien zawierać główny przekaz strony internetowej.
- Podnagłówek: Podnagłówek może zawierać dodatkowe informacje na temat strony internetowej, takie jak korzyści z korzystania z Twoich produktów lub usług.
- Obraz lub film: Obraz lub film powinien być atrakcyjny i powinien pasować do tematu strony internetowej. Powinien on również być duży, aby przyciągnąć uwagę użytkowników.
- Wezwanie do działania: Wezwanie do działania, czyli call to action (CTA) powinno być jasne i zwięzłe, a także powinno zachęcać użytkowników do podjęcia określonego działania, takiego jak nawiązanie kontaktu telefonicznego czy umówienia wizyty.
Elementy te realizują zadania sekcji głównej:
- Przyciągnięcie uwagi użytkowników: Sekcja hero powinna być atrakcyjna i interesująca, aby przyciągnąć uwagę użytkowników i zachęcić ich do pozostania na stronie.
- Przedstawienie głównego przekazu strony internetowej: Sekcja hero powinna komunikować główny przekaz strony internetowej, aby użytkownicy wiedzieli, czego się spodziewać.
- Wywołanie działania: Sekcja hero powinna wywołać u użytkowników określone działanie, takie jak nawiązanie kontaktu, zapisanie się do newslettera lub zakup produktu.
Co to są podstrony i jakie mają funkcje na witrynie internetowej notariusza
Choć możliwe jest zbudowanie witryny jednostronicowej, czyli takiej, na której wszystkie informacje zebrane są na jednej stronie internetowej, badania jasno wskazują, że jest to działanie nieoptymalne ze względu na fakt, że większość internautów kończy wizytę na przeglądaniu tylko pierwszego ekranu. Podział witryny na strony nie tylko ułatwia jej przeglądanie, ale i zwiększa szansą na zaangażowanie internauty.
Zgodnie z regulacjami zawartymi w Uchwale KRN w sprawie stron internetowych notariuszy, witryna internetowa powinna zawierać wyłącznie informacje potrzebne osobom zainteresowanym w dokonaniu na ich rzecz czynności notarialnej, w związku z czym typowo zawiera następujące strony:
- strona kontaktowa zawierająca dokładną nazwę kancelarii, adres fizyczny, godziny urzędowania, adres e-mail, numery telefonów;
- strona z polityką prywatności zgodną z RODO;
- strony poświęcone poszczególnym czynnościom notarialnym zawierający wytłumaczenia znaczenie danej czynności prawnej, listą wymaganych dokumentów, wysokość pobieranych podatków i opłat oraz taksy notarialnej;
- strony z odesłaniami do stron internetowych: organów administracji rządowej i samorządowej, sądów itp.
Zasady układu treści na stronie internetowej
Pomimo tego, że witryna internetowa notariusza, a więc i tworzące ją strony mają charakter informacyjny, nadal powinny zapewniać wygodne korzystanie z zawartych na niej treści, a więc ich układ należy dostosować do zasad pozytywnych doświadczeń użytkownika (UX). Zgodnie z zasadami opracowanymi przez Petera Morville’a treści powinny być:
- funkcjonalne (useful),
- użyteczne (usable),
- dostępne (accessible),
- wzbudzające pożądanie (desirable),
- wiarygodne (credible),
- wartościowe (valuable),
- łatwe do znalezienia (findable).
- krótkie akapity: na treść akapitu powinny się składać 3-4 zdania i odnosić się do jednego tematu;
- pauzy wizualne: treści wymagające szerszego omówienia powinny być podzielone na akapity i sekcje rozdzielone pustymi przestrzeniami lub ilustracjami.
- śródtytuły – treści powinny być zaopatrzone w śródtytuły, a jeśli jest taka potrzeba, również w układzie hierarchicznym;
- tekst wprowadzający – treść powinien poprzedzać tekst wprowadzający, zawierający kilkuzdaniową informację o zawartości
Panel boczny – zadania i zawartość
Ponieważ zwykle, szczególnie na większych ekranach szerokość ekranu przekracza optymalną, wygodną do czytania długość wiersza tekstu, bez większego problemu można zagospodarować część ekranu z prawej lub lewej strony pola przeznaczonego na zawartość podstawową. Tak odcięty graficznie i logicznie obszar nosi nazwę panelu bocznego, a do jego najważniejszych zadań należą:
- udostępnienie możliwości szybkiego nawiązania kontaktu z notariuszem poprzez przycisk typu call to action (wezwanie do działania); zwykle po naciśnięciu takiego przycisku następuje nawiązanie połączenia telefonicznego, rozpoczęcie redagowania wiadomości e-mail z predefiniowanym adresem i tematem lub przekierowanie na stronę kontaktową;
- zapewnienie nawigacji w obrębie strony: panel boczny może zawierać menu lub listę linków, które umożliwiają użytkownikom łatwe poruszanie się po stronie; takie menu zwiększa szansę na dłuższą obecność użytkownika na stronie;
- udostępnienie informacji na temat innych, powiązanych czynności notarialnych (zobacz również): elementy tego typu przedłużają czas korzystania użytkownika z witryny i zwiększają szansą na nawiązanie kontaktu z klientem.
Do czego służy i co powinna zawierać stopka na stronie internetowej
Wiele badań jasno pokazuje, że czas poświęcony na przeglądanie zawartości witryny internetowej spada wraz coraz dalszym ulokowaniem treści. Natomiast na samym dole strony, czyli tam gdzie zwykle ulokowana jest stopka, zaangażowanie wzrasta do poziomu 4-5%. Co więcej, choć nie wynika to jednoznacznie z badań, sięgają tam internauci, który chcą w tym miejscu odnaleźć informacje kontaktowe, bądź czyste informacje o ofercie, pozbawione ozdobników, obrazków i innych przeszkadzajek. Podążając za oczekiwaniami osób odwiedzających witrynę, w stopce warto umieścić powyższe informacje oraz wszystko to, na co szkoda miejsca w manu i w bardziej eksponowanych obszarach:
- wykaz najważniejszych stron witryny (mapa witryny),
- dane kontaktowe, godziny pracy firmy oraz mapę dojazdu,
- logo i krótki opis firmy,
- informacja copyright
- link do strony z polityka prywatności
- łącza (ikonki) do portali społecznościowych,
- formularz kontaktowy bądź subskrybcji newslettera.
Responsywność – wygodne przeglądanie strony na każdym urządzeniu
Ponieważ aż 65% odwiedzających witryny internetowe notariuszy robi to na telefonach, strona musi być przygotowana do wygodnego korzystania zarówno na dużych monitorach, jak i na malutkich ekranach urządzeń przenośnych. Wszystkie nowoczesne platformy CMS zapewniają możliwość osobnego formatowania treści na różne urządzenia. Jeśli budżet na to pozwala, różnicujemy projekt na siedem różnych ekranów:
- duży ekran komputera stacjonarnego (wide desktop),
- normalny ekran komputera stacjonarnego (desktop),
- laptop,
- tablet w ułożeniu poziomym,
- tablet w ułożeniu pionowym,
- telefon w ułożeniu poziomym i
- telefon w ułożeniu pionowym.
W praktyce stosowane są następujące zabiegi na każde z urządzeń:
- zróżnicowanie wielkości czcionki,
- zróżnicowanie interlinii,
- zróżnicowanie ułożenia (np. wycentrowanie na ekranie telefonu),
- inne proporcje obrazów na poszczególnych urządzeniach (np. kwadrat na desktopie i poziomy prostokąt na telefonie),
- nie wyświetlanie niektórych elementów a ekranie telefonu,
- inna rozdzielczość obrazów na urządzeniu przenośnym,
- zróżnicowanie marginesów i odstępów,
Zgodne z prawem pozycjonowanie witryny notariusza
Uchwała KRN wprost zakazuje sztucznego pozycjonowania witryny internetowej notariusza, ale nie oznacza to, że żadne formy pozycjonowania nie są możliwe. Dobrze zrobiona strona internetowa, zawierająca prawidłowo napisane, merytoryczne teksty, które będą zgodnie z intencją autora interpretowane przez mechanizmy indeksujące wyszukiwarek, jest nie tylko wygodna w odbiorze dla użytkownika, ale jest też naturalną formą jej pozycjonowania i w żadnym wypadku nie wykracza poza ograniczenia korporacyjne.
Dopuszczalne, a więc naturalne metody pozycjonowania stron to w szczególności:
- merytoryczne teksty bez błędów ortograficznych i składniowych,
- przejrzysta organizacja tekstu, z podziałem na sekcje i akapity,
- hierarchiczne śródtytuły – H2, H3, H4
- tytuł strony typu H1, zgodny z frazami wyszukiwania zwykle wpisanymi przez potencjalnych klientów,
- spis treści,
- prawidłowo sformułowane, zgodne z zawartością strony metą opisy,
- prawidłowa ilość (nie za dużo i nie za mało) słów i fraz kluczowych,
- stosowanie łączy zewnętrznych i wewnętrznych,
- stosowanie ilustracji z właściwą nazwą oraz opisem zastępczym – elementy alt i title.
Ile kosztuje wykonanie strony internetowej notariusza
Koszty wykonania witryny internetowej notariusza zależą przede wszystkim od pracochłonności, która uwarunkowana jest jej rodzajem i postawionymi celami. Jednostronicową witrynę internetową typu landing page można stworzyć w kilka godzin bazując na gotowych szablonach. Jednak nawet, gdy mamy do czynienia z jedną stroną, bez podstron, napisanie wartościowych, oryginalnych tekstów to już nie jest zadanie na kilka godzin. W praktyce najprostsze nasze realizacje powstają w kilka dni, ale są i takie, nad którymi spędziliśmy wielokrotnie więcej. Działa zasada, na którą często się powołujemy – im więcej mamy czasu na realizację zlecenia, tym lepszy będzie efekt. Z tego powodu czasem zaczynamy współpracę z klientam od pytania – jakim budżetem dysponuje. Znając go możemy optymalnie zaplanować zadania i niezbędny czas.
Dosłownie każdy element witryny internetowej może być wykonany z różnym nakładem pracy. Dla przykładu projektowanie logo może zająć kilka godzin, ale niekiedy nawet mistrzowie projektowania znaków firmowych potrafią szukać ideału wiele tygodni i miesięcy. Czy jest to czas stracony? I znów wszystko zależy od postawionych celów. Zwykle więcej czasu poświęconego na wykonanie zadania skutkuje lepszą jakością finalnego efektu, ale należy mieć na uwadze, że od pewnego progu różnice nie są duże. To tak jak z urządzeniami audiofilskimi – różnica w jakości między kolumną za 100 zł i za 1000 zł jest ogromna, między kolumną za 1000 zł a za 10 000 zł duża, ale między tą ostatnią a kolumną za 100 000 zł stosunkowo niewielka, zauważalna dla niewielu osób. Warto więc znaleźć rozsądny kompromis pomiędzy jakością i ceną.
Typowa witryna notariusza to wydatek rzędu 3000-4000 zł, ale nawet 10 000 zł może być kosztem uzasadnionym. Każda dobrze przygotowana, merytoryczna podstrona poprawia wartość witryny w mechanizmach indeksujących wyszukiwarek i każda zwiększa szansą na dotarcie do potencjalnego klienta.
Wielu klientów przyznawało, że wydatek na zbudowanie strony internetowej zwracał im się nawet po 1-2 miesiącach.