COPYWRITING

teksty na strony internetowe

Usługa pisania tekstów zwana jest z angielska „copywriting”. Choć nie ma znaczenia, na jakie potrzeby tekst jest tworzony, obecnie większość zleceń dotyczy tekstów przygotowywanych na potrzeby stron internetowych. Takie teksty muszą być tworzone w specjalny sposób, z myślą o czytelności ale także, a niekiedy przede wszystkim, o wysokiej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. 

Tekst na stronę internetową to nie zwyczajny tekst

Czy trzeba mieć jakieś specjalne kwalifikacje poza znajomością tematu? Wydawać by się mogło, że nie jest to potrzebne. Dlaczego, dla przykładu, notariusz nie miałby być idealnym autorem tekstu dotyczącym czynności notarialnej, albo adwokat – strony na temat postępowania aresztowego? 

Po pierwsze, nie każdy specjalista z danej dziedziny potrafi napisać tekst czytelny i zrozumiały dla laika. Niekiedy właśnie zbyt obszerna wiedza jest przeszkodą. 

Po drugie, liczne badania wykazały, że teksty na stronach internetowych czytane są w inny sposób, niż materiały drukowane – zwykle nie są czytane w całości lecz skanowane. Ogromną rolę w tekście internetowym odgrywa akapit wprowadzający (tzw. lead), do którego ogranicza się większość czytelników. Ci, którzy czytają dalej, prześlizgują się po śródtytułach wyszukując istotnych dla siebie informacji.

Po trzecie, najważniejszym konsumentem treści na stronach internetowych jest automat indeksujący Google i innych wyszukiwarek. Nic nam przecież po nawet najlepszym tekście, jeśli nikt go nie przeczyta, bo nie znajdzie się na liście wyszukiwań. Tekst internetowy musi więc być napisany tak, by wyszukiwarka mogła się łatwo zorientować, jakiego tematu dotyczy.

Strony muszą na siebie zarabiać

Niemal wszystkie teksty, jakie piszemy dla klientów, mają na celu pozyskiwanie zleceń i promocję firmy. Nawet jeśli nie jest to oczywiste na pierwszy rzut oka, w rachunku końcowym tekst na firmowej stronie internetowej jest narzędziem biznesowym, którego celem jest zarabianie pieniędzy. Nawet teksty na firmowym blogu są najczęściej pisane z myślą o wsparciu działalności firmy. Rozumiemy, że stworzenie każdej strony jest inwestycją i jako jej wykonawca czujemy się w obowiązku właściwie spożytkować środki na nią przeznaczone, tak by zwrot z inwestycji osiągnięty był w krótkim czasie. Tak właśnie rozumiemy efekt naszej pracy.

Analizując efekty naszej pracy uwzględniamy takie parametry jak:

  • pozycja na liście wyszukiwań, 
  • liczba odwiedzin, 
  • współczynnik odrzuceń (bounce rate). 

Wartości te mówią nam, czy strona jest wysoko oceniana przez wyszukiwarkę internetową, a także czy czytelnicy znajdują na niej wartościowe treści. Równie istotne jest to, czy osoba wchodząca na stronę, zainteresowała się ofertą firmy i wybrała jakąś inną treść na witrynie. 

Wartość merytoryczna

Niemal wszystkie osoby zawodowo zajmujące się pisaniem tekstów na strony internetowe zastanawiają się, jak to jest możliwe, że Google najczęściej promuje dobre teksty – napisane poprawnie od strony językowej i o wysokiej wartości merytorycznej. Myślicie, że jeśli mamy za zadanie napisać tekst o naprawie ekspresów do kawy w Łodzi, to wystarczy wiele razy powtórzyć frazę „naprawa ekspresu do kawy łódź” i algorytm indeksujący się na ten numer nabierze? Nic z tych rzeczy! Pomińmy już, że strona przeładowana frazą kluczową (keyword stuffing) ma duże szansę na karne obniżenie jej ratingu w przez algorytm indeksujący, to jej wartość merytoryczna zostanie negatywnie oceniona przez czytelników, ale również przez wyszukiwarkę. 

Tworząc tekst na stronę internetową przede wszystkim dbamy o to, aby był on interesujący i wartościowy. Dobry tekst ma charakter referencyjny, a czytelnik może znaleźć w nim odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z tematem przewodnim. 

Zabierając się do pracy nad tekstem przeprowadzamy:

  • dogłębne badanie przedmiotu opracowania (research), 
  • analizę pod kątem głównych i pobocznych fraz kluczowych, 
  • analizę istniejących w Internecie opracowań na podobny temat

Materiały źródłowe:

https://www.nngroup.com/articles/how-people-read-online/

https://www.brainfacts.org/neuroscience-in-society/tech-and-the-brain/2020/reading-on-paper-versus-screens-whats-the-difference-072820

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1219229.pdf